Vervolg-paginaslider-koopmanimmink3B vervolg-paginaslider-koopmanimmink4 Vervolgslider_1 Vervolgslider_2

Onderhoud & reparaties

Een betrouwbare garage voor al het onderhouds- en reparatie-werk aan uw auto. Tegen een eerlijke prijs.

Lees meer

Verzekeringen & Financiering

Een autoverzekering waarop u kunt vertrouwen. Sluit hem bij ons af! Nu rijden, straks betalen? Wij financieren uw auto.

Lees meer

Afspraak maken

Maak online een afspraak! Vul eenvoudigweg ons formulier in en wij nemen spoedig contact met u op.

Lees meer

2en3

Een revolutie achter de schermen: in de lakstraten van de Toyota-fabrieken maakt de perslucht plaats voor statische elektriciteit. Het lakken gaat dan letterlijk met een stroom van verfdruppels… 

Normaal gesproken neemt lucht onder hoge druk de verf vanuit het spuitpistool (vernevelaar) mee naar het plaatwerk waaraan het zich moet hechten. Een methode die al sinds jaar en dag wordt toegepast. Maar alles kan beter, weten ze bij Toyota - het proces van constante verbetering zit in het DNA van de onderneming. Dus ging het gebruikte proces in de lakstraten van de fabrieken nog eens tegen het licht. En warempel, het heeft een betere methode gevonden om de verf op de auto’s aan te brengen: elektrisch.

VETOS nieuws 13 03 2020 foto4


Toyota zet in op de toepassing van statische elektriciteit. Door de verf via zo’n 600 piepkleine groefjes door de spuitmond te persen, maakt de verfstraal een zeer snelle, roterende beweging. Hierdoor wordt deze door statische elektriciteit positief geladen en kiest het vanzelf de kortste weg naar de negatief geladen carrosserie. De verfdruppels worden er daadwerkelijk naartoe getrokken en hechten zich direct aan de nieuwe ondergrond. Hierdoor wordt een efficiëntie bereikt van maar liefst 95 procent; dit betekent dat slechts 5 procent van de gebruikte verf niet op de auto terecht komt.

VETOS nieuws 13 03 2020 foto5


Het nieuwe resultaat is veel beter dan bij de conventionele manier, waar het bereik 60 tot 70 procent is. Dit komt doordat de krachtige luchtstroom daarbij hard tegen de carrosserie weerkaatst, waardoor een deel van de verfdruppels er als het ware van af stuitert. Ze krijgen geen kans om zich aan het oppervlak te hechten. Bij het spuiten met statische elektriciteit gaat het net andersom: de druppels willen juist naar dat plaatwerk toe vloeien! De sterk toegenomen efficiëntie werkt niet alleen kostenbesparend, maar heeft ook een duidelijk positieve invloed op het milieu: Toyota heeft becijferd dat er een CO2-reductie van 7 procent mee kan worden bereikt. Bovendien zou het de lakstraat veel compacter kunnen bouwen.

 

 

Artikel geschreven door Jeroen Ekeler

 

Actueel

  • Maatregelen Coronavirus

    18-03-2020

    -Wij zijn GEOPEND!-

    Ook bij VETOS nemen we maatregelen om de verspreiding van het Coronavirus zo veel mogelijk te beperken. We volgen daarbij de ...

Wij zijn aangesloten bij de

bovag-aangesloten-zijbalk

logo liggend 2

wel eens gedacht aan interieur cleaning? in combinatie met een poetsbeurt heeft u een bijna nieuwe auto...

Lees meer

autobedrijf koopman immink

Albert Soncklaan 4
1701 BX Heerhugowaard

Tel : 072-5712710
E-mail: info@koopmanimmink.nl

Openingstijden

staticmap

volg ons op facebook

footer-voordelig-veilig

footer-service-op-maat

Waarom VETOS?

  • Service hoog in het vaandel

  • Groot aanbod occasions

  • Persoonlijke service

  • Klant is koning

  • Beste prijs

Onze Partners:

VETOS nieuwsbrief

Vul uw e-mail adres in om onze nieuwsbrief te ontvangen:

E-mail adres:

Wij gaan zorgvuldig met uw gegevens om, zie onze privacy policy aan de onderzijde van deze pagina.