De Hilux, Toyota’s onverwoestbare pick-up, viert dit voorjaar zijn 50e verjaardag. Een schitterende mijlpaal van de auto die zich altijd heeft bewezen als een oersterk en tegenwoordig ook luxueus en comfortabel werkpaard.
De Hilux kwam op 21 maart 1968 op de markt in Japan en een jaar later in Europa. Sindsdien is het één van de meest succesvolle modellen van Toyota. Een andere conclusie kan je niet trekken op basis van het verkochte aantal van 18 miljoen stuks. Het is daarmee de populairste pick-up ter wereld. Tegenwoordig vindt de productie plaats in zes landen en wordt hij in 180 landen en regio’s verkocht. De afzet is groeiende: vorig jaar is het recordaantal van 41.044 stuks verkocht; het oude record stamt uit 2007 en was 40.104 stuks.
Succes in Dakar
De Toyota Hilux is beroemd vanwege zijn onverzettelijkheid, die hem in zelfs de meest onherbergzame gebieden tot een stuk gereedschap maakte waarop je altijd kunt vertrouwen. De Hilux maakt intussen - in zijn ‘vrije tijd’ - naam lange-afstandsrally’s zoals de Dakar in Zuid-Amerika. Een actueel succes voor de Hilux is dat de Nederlander Bernhard ten Brinke in de editie die nu gaande is een etappe-overwinning op zijn naam mocht schrijven. Ten Brinke is de eerste Nederlander die dat in het auto-klassement is gelukt.
Drie uitvoeringen
Toyota rust de Hilux tegenwoordig uit met een 2,4-liter, viercilinder D-4D turbodieselmotor, die 110 kW/150 pk levert bij 3.400 toeren. Indrukwekkend is het koppel van 400 Nm dat al vanaf 1.600 toeren beschikbaar is. Het gemiddelde verbruik is volgens Toyota 6,8 l/100 km. De CO2-uitstoot is vastgesteld op178 g/km. De Hilux is kort geleden flink vernieuwd. Hij is verkrijgbaar in drie uitvoeringen: Enkele Cabine (vanaf € 18.895), Xtra Cabine (vanaf € 20.475) en Dubbele Cabine (vanaf € 26.795).